belki mostowe

Rodzaje belek mostowych

Elementy prefabrykowane znajdują zastosowanie w budownictwie infrastrukturalny. Dzięki nim można zdecydowanie skrócić czas budowy mostów, wiaduktów czy kładek. Prace budowlane zajmują zdecydowanie mniej czasu, a jakość wykonanych elementów jest znacznie wyższa niż przy zastosowaniu innych rozwiązań.

Do najbardziej typowych systemów przeznaczonych do konstruowania obiektów mostowych zalicza się:

– system oparty na belkach typu „Kujan” (wersja zwykła i wersja NG),
– system oparty na belkach „Wągrowiec”,
– system oparty na belkach DS (deski sprężone DS),
– System żebrowy oparty na belkach typu T,
– Systemy płytowo-belkowe o belkach rozsuniętych,
– Płyty typu „Filigran”

System oparty na belkach typu „Kujan”

Belki mostowe typu „Kujan” są elementem nośnym płyt pomostów z ukrytymi żebrami wewnętrznymi. Mają kształt odwróconej litery „T”, których półka ma szerokość 60 cm. Są to elementy strunobetonowe, które należy układać na styk, przez co tworzą szalunek tracony dla warstwy zbrojonego nedbetonu. Otwory przeznaczone do zbrojenia poprzecznego wykonuje się w środnikach belek.
Belki mają wysokość od 48 do 75 cm i długość od 9 m do 18 metrów. Najczęściej są stosowane w zakresie budowy mostów drogowych, które są konstruowane dla obciążenia ruchomego klasy A i B, zgodnie z wymogami normy PN-85/S-10030.
Na potrzeby budownictwa istnieje możliwość zamówienia belek typu „Kajman” w wzmocnionej wersji i rozstawie 90 cm. Belki te cechuje większa sztywność w obu kierunkach w odniesieniu do elementów zwykłych. Ponadto, ze względu na mniejsze zużycie stali sprężającej belki te bsą bardziej ekonomiczne.

System oparty na belkach „Wągrowiec”

Układanie belek mostowych typu „Węgrowiec” polega na położeniu uch na styk oraz przykryciu ich warstwą nadbetonu, który pełni rolę szalunku utraconego. Zastosowanie tego rodzaju belek daje możliwość osiągnięcia gładkiej, jednolitej powierzchni dolnej płyty pomostu. Długość belek wynosi od 6 do 15 metrów, zaś szerokość 48 cm. Najczęściej ten typ belek mostowych stosuje się przy obciążeniach klasy A lub B.

System oparty na belkach DS (deski sprężone DS)

W przekroju poprzecznym belki pomostowe typu DS mają kształt prostokąta, którego szerokość jest stała u wynosi 89 cm, zaś wysokość jest uzależniona od długości belki. Dostępne są dwie długości: 6m i 9m. Belki pomostowe typu DS zostały stworzone z myślą o drogowych obiektach mostowych, które wytrzymują obciążenie ruchome klasy A oraz obciążenie pojazdu specjalnego klasy 150*

System żebrowy oparty na belkach typu T

Belki typu T są stosowane, jako element nośny płyt pomostów typu gęstożebrowego z zewnętrznymi żebrami. Belki są wykonane ze strunobetonu. Mają kształt litery T, zaś półka ma szerokość 89 cm. Przeznaczone są do układania na styk, przez co tworzą szalunek tracony dla warstwy nadbetonu zbrojonego. Belki mogą mieć różną długość w zależności od ich rodzaju, od 12 m do nawet 27 metrów.

Systemy płytowo-belkowe o belkach rozsuniętych

Systemy płytowo-belkowe o belkach rozsuniętych posiadają ustrój nośny w postaci belki typu I oraz poszerzoną dolną półkę, która stanowi żebra zewnętrzne ustroju płytowo-żebrowego. przestrzeń pomiędzy belkami jest wypełniana elementami wypełniającymi, które mają postać cienkich płyt zbrojonych ustawionych poprzecznie do kierunku belek. W zależności od systemu maksymalna rozpiętość przęseł może być różna.

Belki mostowe znajdują szerokie zastosowanie w budownictwie drogowym i pomostowym. Zapewniają trwałość konstrukcji oraz wytrzymałość przy największych obciążeniach.